وکیل آنلاین تلگرام

مشاوره حقوقی آنلاین در تلگرام

وکیل آنلاین تلگرام

مشاوره حقوقی آنلاین در تلگرام

مشاوره حقوقی آنلاین در تلگرام

  • ۰
  • ۰

از قدیم تا به امروز بشر با تولید زباله همراه بود و کم کم دفع زباله‌ها تبدیل به یکی از دغدغه‌های بشر شد. این دغدغه زمانی بزرگ‌تر می‌شود که شما در ساختمان مرتفع یا برج زندگی می‌کنید و زمانی برای قرار دادن زباله‌ها در محل (سطل آسغال مرکزی) مشخص شده ندارید. به علاوه در صورت حمل زباله ممکن است شیرابه و زباله‌های آن در راه پله و آسانسور بریزد و باعث کثیفی محیط و مزاحمت برای دیگران شود. نتیجه‌ی این کثیفی ورود انواع حشرات و میکروب‌ها و ابتلا به بیماری‌هاست.

پس برای حل این مشکل چه باید کرد؟ آیا راهکاری برای دفع زباله‌ها در ساختمان‌های بلند و مرتفع وجود دارد یا خیر؟ در دنیای مدرن امروز دیگر نیاز نیست شما برای دفع زباله‌های خود به طبقه‌های پایین‌تر مرجعه کنید. شوتینگ زباله سیستمی است که امروزه برای دفع زباله‌ها به وجود آمده است. نتیجه‌ی استفاده از این سیستم پاکیزگی ساختمان و کاهش میزان تردد در در ساعات انتقال زباله به خارج از ساختمان می‌باشد.

سیستم شوتینگ زباله از چه قسمت‌های تشکیل شده است؟

سیستم شوتینگ زباله‌ها سیستم آسانی به نظر می‌رسد اما از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است تا ضمن تجمع زباله‌ها روی یکدیگر باعث تولید بوی بد در ساختمان نشود. این سیستم تشکیل شده از:

  1. کانال اصلی
  • این قسمت مسئول هدایت زباله به سمت اتاقک ذخیره است. این کانال باید در برابر هرگونه خوردگی و زدگی مقاومت بالایی داشته باشد. نکته‌ی بعدی این است که شیب این کانال نباید بسیار زیاد باشد (ممکن است کیسه زباله پاره شود و کثیفی ایجاد کند)
  1. اتاقکی برای ذخیره‌ی زباله‌ها
  • بعد از هدایت زباله‌ها از طریق کانال اصلی نوبت به اتاقک ذخیره سازی است.
  1. قسمتی برای نگهداری زباله‌ها (نگهدارنده)
  • این قسمت جزئی از اتاقک ذخیره سازی است دارای دو ویژگی مهم و اساسی می‌باشد:
  • فضای مناسب برای ذخیره
  • توانایی ذخیره‌ی زباله به مدت 24 ساعت بدون ایجاد مزاحمت
  1. کانال هواکش
  • کانال هواکش نقش مهمی در جلوگیری از بوی نامطبوع در شوتینگ زباله را دارد به طوری که بوی نامطبوع را خارج و هوای تمیز را وارد سیستم می‌نماید.
  1. کانال تهویه
  • این کانال جزئی از کانال هواکش بوده و مثل کانال هواکش وظیفه‌ی خروج بوی نامطبوع سیستم را بر عهده دارد. قطر این کانال معمولاً 30 سانتی متر است
  1. محفظه‌ای برای شست وشو
  • وظیفه این محفظه‌ی، تمیز کردن کانال اصلی است. با استفاده از مواد شوینده‌ای که دارد کانال اصلی را تمیز می‌کند.
  1. عایق صداگیر
  • به طور کلی سیستم شوتینگ باید عایق صدا باشد تا صداهای ناشی از برخورد کیسه‌های زباله با دیواره‌ها را رفع کند و بدون هیچ صدای اضافی و مزاحم زباله‌های شما از طریق کانال اصلی به اتاقک ذخیره‌ی زباله انتقال یابد.
  1. واگنی برای حمل زباله‌ها
  • این قسمت محفظه ایست که زباله‌ها را در خود نگه می‌دارد تا در زمان مناسب زباله‌ها به خارج از ساختمان هدایت شوند.
  1. کامپکتور
  • قسمت مهم سیستم شوتینگ زباله، کامپکتور است. زمانی که با انبوهی از زباله‌ها در اتاقک ذخیره مواجهه هستیم، دستگاه کامکتور حجم زباله‌ها را کاهش می‌دهد. (این دستگاه قدرتمند به صورت خودکار به زباله‌ها فشار وارد کرده و شروع به متراکم کردن آن‌ها می‌کند در صورت وجود شیرابه آن‌ها را دفع و به سیستم فاضلاب منتقل می‌کند.)

دسته بندی سیستم شوتینگ زباله

به طور کلی سیستم شوتینگ به دو صورت زیر اجرا می‌شود:

  • شوتینگ خارجی: در این مدل کل اجرا و کانال اصلی خارج از محوطه‌ی ساختمان قرار گرفته شده است و به مراتب ممکن است صدای بسیار کمی را درون ساختمان حس کنید. اما می‌تواند در نمای خارجی ساختمان شما تأثیر بگذارد.
  • شوتینگ داخلی: سیستم شوتینگ در این مدل به طور کامل درون ساختمان قرار دارد (در این مدل نیز صدا حس نمی‌شود چون این سیستم دارای عاق صداگیر است)

شوتینگ زباله در چه مکان‌هایی رایج است؟

  • شوتینگ برای نخاله‌های ساختمانی
  • شوتینگ برای زباله‌های ساختمانی
  • شوتینگ هتل‌ها
  • شوتینگ در بیمارستان‌ها (به منظور خروج پسماندهای بیمارستانی. لازم به ذکر است که این پسماندها بسیار خطرناک هستند و باید به سرعت از محیط بیمارستان و کلاً محیط زندگی انسان دور بشود)

انواع شوتینگ زباله‌ها

شوتینگ زباله‌ها بسته به محیط زندگی و نیاز شما بسیار متغییر است. و ممکن است بعضی از قسمت‌ها را داشته و یا فاقد بعضی قسمت‌ها باشد.

  • نوع اول: شوتینگ با سطل زباله

در این نوع فقط کانال اصلی و محفظه‌ی ذخیره‌ی زباله وجود دارد و فاقد کامپکتور است. در نتیجه زباله‌ها از طریق کانال اصلی وارد محفظه‌ی ذخیره می‌شود و عمل فشرده سازی زباله صورت نمی‌گیرد. این نوع شوتینگ بیشتر در ساختمان‌های چند طبقه دیده می‌شود. (به دلیل حجم کم زباله)

  • نوع دوم: شوتینگ با جدا کننده

این سیستم بیشتر در برج‌ها دیده می‌شود و عملکرد آن به این صورت است که شما دو کانال اصلی دارید؛ یکی برای زباله‌های خشک و دیگری برای زباله‌های تر. به این صورت زباله‌ها از همان ابتدا جداسازی شده و عمل بازیافت به آسانی انجام پذیر است. بوی نامطبوع در این نوع کم بوده و همه‌ی قسمت‌های شوتینگ در این نوع دیده می‌شود.

  • نوع سوم: شوتینگ با استفاده از کامپکتور

در مطالب فوق در مورد کامپکتور به طور کامل توضیح داده شد اما به طور مختصر کامپکتور در فشرده سازی زباله‌ها نقش چشم گیری دارد تا حجم زباله کم و محفظه فضای بیشتری را برای ذخیره‌ی زباله داشه باشد. کامپکتور درون محفظه‌ی زباله قرار دارد. دارای یک لوله برای خروج شیرابه است و شیرابه‌های تولید شده را به لوله فاضلاب هدایت می‌کنند. این نوع شوتینگ به شتر در ساختمان‌هایی که تعداد طبقات آن‌ها زیاد است، هتل‌ها، و بیمارستان‌ها دیده می‌شود (به دلیل تولید زباله در حجم زیاد)

به طور کلی شوتینگ زباله در هر نوع باعث کاهش جمع شدن کیسه زباله‌ها و کاهش آلودگی و بیماری‌ها در محیط می‌شود.

مزایای شوتینگ را بیشتر بدانیم.

خروج زباله از محیط به آسانی: اگر در برج یا ساختمان چند طبقه زندگی می‌کنید، خروج زباله از منزل برای شما بسیار آسان است همچنین دیگر در محیط ساختمان شاهد تجمع چندین کیسه زباله روی هم نیستید.

https://vakil215.blog.ir/1400/12/25/%D8%B3%D9%86%DA%AF-%DA%A9%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%86

کاهش ورود حشرات موذی در محیط: در پی شوتینگ کردن زباله‌های خود حشرات مث مگس دیگر در ساختمان دیده نمی‌شوند. همچنین رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها در محیط به حداقل خود می‌رسد.

پاکیزگی محیط: شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که هنگام حمل کیسه زباله به بیرون از ساختمان شیرابه‌های زباله در مسیر راه پله‌ها و آسانسور ریخته باشد. با شوتینگ زباله دیگر شاهد این اتفاق نخواهید بود و محیط زندگی شما همیشه پایکیزه و تمیز خواهد ماند.

کاهش در هزینه‌ها: شوتینگ علاوه بر تمیزی محیط در کاهش هزینه‌ها نیز به شما کمک می‌کند به این صورت که می‌تواند مصرف برق و استفاده از نیروی انسانی جهت نظافت ساختمان را به حداقل ممکن برساند.

  • ۰۰/۱۲/۲۵
  • طاهره احمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی